Nederlands Nederlands
  • Nederlands Nederlands
  • English English
  • Español Español
  • Français Français
  • Deutsch Deutsch
  • Italiano Italiano
  • Estonian Estonian
  • Polski Polski
Gepubliceerd op: 22 april 2025

De Crisiskaart: klein kaartje met grote impact

De Crisiskaart: klein kaartje met grote impact

Onbegrepen gedrag beter begrijpen. Ook in een crisissituatie. De Crisiskaart helpt eraan mee. Het biedt omstanders en zorgverleners snel inzicht in hoe ze mensen kunnen helpen als het misgaat. En het geeft de mensen zelf een stukje regie terug op momenten dat zie dreigen te verliezen. Meike Linders, medewerker Herstel bij Herstelcentrum FAMEUS, droomt ervan dat de Crisiskaart meer bekendheid krijgt. En werkt er elke dag hard aan.

Een uitvouwbaar kaartje in een plastic hoesje. Hoeveel verschil kan dat nou maken? ‘Véél’, zegt Meike Linders. ‘Het helpt mensen om hun wensen en behoeften te uiten als ze dat zelf niet meer kunnen. En meer dan dat: alleen al het dragen van de Crisiskaart geeft mensen een veiliger gevoel. Het is echt een heel fijn middel om samen te werken aan beter omgaan met onbegrepen gedrag.’

Herstellen op je eigen manier

De Crisiskaart is een landelijk product. FAMEUS werkt er sinds 2018 mee. Meike legt uit waarom: ‘Bij ons kan iedereen vanaf 18 jaar aankloppen om te werken aan zijn of haar herstel. Bijvoorbeeld tijdens of na een psychose, een verslaving, financiële problemen of stressklachten. We geven mensen de ruimte om zelf te ontdekken wat ze willen doen om aan hun herstel te werken. Dat kan op allerlei manieren: via gesprekken, workshops, wandelingen in de natuur, of meditatie. Het invullen van de Crisiskaart hoort daar ook bij. Het helpt mensen enorm om hun wensen en behoeften te uiten op het moment dat ze dat zelf niet meer kunnen.’

Wat staat er op de Crisiskaart?

Het invullen van de Crisiskaart is maatwerk. Daarom voeren twee consulenten van FAMEUS drie tot vier gesprekken met de persoon. ‘Dat is onmisbaar,’ vertelt Meike. ‘Je kunt zeggen ‘ik word boos in een crisis’, maar hoe ziet dat eruit? Krijg je een rood hoofd, gebalde vuisten? En wat is voor jou een rustige plek? Helpt het als iemand met je praat over hobby’s? Welke hobby’s dan?’. Hoe gedetailleerder de informatie, hoe beter de persoonlijke ‘handleiding’. En dat is prettig – niet alleen voor professionals, maar ook voor omstanders. Iedereen kan op die manier beter helpen. De Crisiskaart kan zelfs geregistreerd worden bij de politie, zodat zij meteen weten hoe te handelen.

Meer regie, minder angst

Inmiddels hebben zo’n 300 mensen in het oostelijke deel van West-Brabant een Crisiskaart. ‘Dat kunnen er veel meer zijn: we willen zoveel mogelijk mensen helpen om zelf een deel eigen regie te houden. Uit onze evaluaties horen we dat alleen het dragen van de kaart veel mensen al een gevoel van veiligheid geeft. Mensen durven er regelmatig zelfstandiger door te zijn en dat verlicht ook de zorgverleners en mantelzorgers. Zo ken ik iemand die weer boodschappen doet zonder begeleiding.’

Bekendheid maakt het verschil

Meike is trots op wat de Crisiskaart betekent. ‘Het gaat me erg aan het hart. Als coördinator van de Crisiskaart werk ik daarom veel aan acquisitie. Ik ga bij organisaties langs om dit te introduceren en zoek steeds naar openingen. Dat is niet altijd makkelijk en ik hoop dat het RKOG daar iets in kan betekenen. Want hoe bekender de Crisiskaart is bij hulpverleners én in de samenleving, hoe beter het helpt. De kaart haalt onbegrip of angst voor onbegrepen gedrag weg. Het maakt gedrag juist begrepen.’

Meer weten over de Crisiskaart?

Heb je vragen over de Crisiskaart? Wil je weten hoe je er zelf één kunt maken? Of wil je graag voor jouw organisatie een presentatie over de Crisiskaart? Bel de Crisiskaarttelefoon via 06 104 99 544 of mail naar FAMEUSbreda@ggzbreburg.nl.